Організація пожежної безпеки в ЗДО в умовах воєнного стану
Організовуємо пожежну безпеку в закладі освіти в умовах воєнного стану
Проблема пожежної безпеки є в мирний час, а у воєнний — тим паче. Одна з основних причин виникнення пожежі, зокрема в осінньо-зимовий період, — перенавантаження електромережі. У воєнний час додається ще й небезпека в разі обстрілу, нанесення ракетно-бомбових ударів, артилерійського обстрілу: може зруйнуватися будівля, порватися інженерні комунікації, закоротити електричні дроти й початися пожежа.
У закладі освіти пожежа особливо небезпечна. Там одночасно перебуває багато людей, тому до закладів освіти є особливі вимоги. Як убезпечити і дітей, і колектив від небажаних наслідків, що має зробити керівник закладу, — читайте далі.
Якими документами керуватися
Щоб дотримати в закладі освіти вимог щодо пожежної безпеки, керуйтеся нормативно-правовими актами:
1. Кодексом цивільного захисту України.
2. Правилами пожежної безпеки в Україні, затвердженими наказом МВС від 30.12.2014 № 1417.
3. Правилами пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти в Україні, затвердженими наказом МОН від 15.08.2016 № 974.
4. Правилами експулатації та типовими нормами належності вогнегасників, затвердженими наказом МВС від 15.01.2018 № 25.
Які дії керівника
Головне завдання із забезпечення пожежної безпеки в закладі освіти — захист і рятування людей від впливу небезпечних чинників пожежі, якими супроводжується неконтрольоване горіння. У разі виникнення пожежі дії працівників закладу, залучених до гасіння пожежі, мають бути спрямовані на забезпечення безпеки для людей, і передусім дітей, їх евакуацію та рятування.
Визначимо основні кроки, які маєте зробити, щоб створити безпечне середовище в закладі освіти.
Встановіть протипожежний режим
Протипожежний режим — це певний комплекс правил поведінки людей, завдяки виконанню яких знижується ризик виникнення пожежі.
Протипожежний режим встановіть двома видами документів:
- наказом. У ньому, зокрема, забороніть курити на території закладу, користуватися нагрівальними електроприладами в тих приміщеннях, де це небезпечно робити: підсобні, господарські, складські тощо;
- інструкціями про заходи пожежної безпеки. Розробіть їх для групи приміщень, наприклад інструкції для службових приміщень, групових приміщень, але окремо для спортивної зали, басейну.
Характерним для закладів освіти є порушення, коли знімають двері зі сходових кліток у загальні коридори. Цього в жодному разі не можна робити. Якщо почнеться пожежа в якомусь приміщенні, такі двері допоможуть не розповсюдити дим і продукти горіння.
Визначте обов’язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки
Наказом встановіть порядок вивчення правил пожежної безпеки. Визначте обов’язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки. Вони мають детально ознайомитися з правилами пожежної безпеки, пройти спеціальне навчання або пожежно-технічний мінімум.
Також призначте відповідальних осіб, що вже пройшли навчання і мають посвідчення, для проведення інструктажів із питань пожежної безпеки з особами, яких прийматимете на роботу. Вони мають проходити вступний, первинний інструктажі й надалі щорічні інструктажі на робочих місцях.
У закладі освіти проводять ще й позапланові інструктажі, наприклад у зв’язку з воєнним станом, або зі змінами правил пожежної безпеки.
Є ще цільовий протипожежний інструктаж. Його проводять перед початком пожежонебезпечних робіт, як правило аварійних. Результати цільового інструктажу оформлюють письмово в наряді-допуску на проведення таких робіт. А результати вступного, первинного, повторного та позапланового інструктажів фіксують у Журналі реєстрації інструктажів з питань цивільного захисту пожежної безпеки та дій у надзвичайних ситуаціях. У Журналі зазаначають вид інструктажу та назву й номер інструкції, з якої провели інструктаж. Тому інструкції мають відображати всю повноту вимог пожежної безпеки.
Приміщення закладу просторіше, сходи й коридори ширші, ніж у житлових будинках, більше запасних виходів. Технічні працівники мають ретельно стежити, щоб проходи не були захаращені.
Визначте відповідальних за пожежну безпеку в закладі
Наказом призначте осіб, відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту. Мета наказу — зробити так, щоб за кожен квадратний метр території, приміщень закладу, кожну небезпечну роботу тощо опікувалися відповідальні за пожежну безпеку.
Покладіть на відповідальних два завдання:
- контролювати, щоб ті, хто перебуває в приміщенні, дотримували інструкцій щодо заходів протипожежної безпеки;
- перед тим, як зачинити приміщення, оглядати, чи не залишилося потенційних джерел запалювання: увімкнений в розетку прилад, відчинене вікно тощо.
Окремо призначте відповідального за утримання в працездатному стані всіх технічних протипожежних засобів і первинних засобів пожежогасіння — системи сигналізації, локальної системи пожежогасіння.
Призначте особу, яка відповідатиме за вогнегасники в закладі. Якщо їх багато, то кілька відповідальних — за сектор чи поверх.
Щомісячно відповідальна особа має обходити й оглядати цілісність пломб на вогнегасниках, стежити за стрілкою індикатора, щоб вона була на зеленому секторі. Відтак робити відповідні записи в Журналі обліку вогнегасників. Один раз на рік проводити діагностику і в разі необхідності технічно обслуговувати та перезаряджати вогнегасники.
Призначте відповідальних за укриття
У захисних спорудах обов’язково дотримуватися вимог пожежної безпеки. Наказом визначте, хто відповідатиме за протипожежний стан всередині захисної споруди.
Розробіть план евакуації працівників і дітей. А також — інструкцію щодо дій в разі загрози виникнення надзвичайних ситуацій, якщо штатна чисельність закладу до 50 осіб, або план реагування на надзвичайні ситуації, якщо понад 50 осіб. Ці документи мають бути в захисній споруді.
Будь-який план чи інструкція не буде нічого вартий, поки їх практично не відпрацювати. Іншого способу здобути стійкі навички поведінки в екстремальних, надзвичайних ситуаціях, ніж тренування — не існує. У воєнний час збільште частоту відпрацювання планів, скажімо, щоквартально проводьте тренування. Під час тренувань можна побачити недоліки, наприклад десь заблокований евакуаційний вихід, десь звужено евакуаційний прохід.
Стаття до теми
Оперативні плани і картки пожежогасіння для закладу освіти: хто складає, що мають містити
Щоб такі плани ефективно працювали, передбачте місця збору людей. Якщо виникла пожежа в закладі, можна збиратися на території, де кожен клас / група матиме своє місце. Якщо звучить сигнал повітряної тривоги — у сховищі.
Які бувають джерела запалювання та основні заходи пожежної безпеки
Небезпеку значно підвищують ті обставини, що пожежа починається дуже просто. Горіння виникає за наявності так званого «трикутника вогню»: горючих матеріалів, джерела запалювання і кисню.
Перша умова виникнення горіння — наявність джерела запалювання. Усе, що породжує вогонь, іскри або високу температуру, може призвести до загоряння.
Друга умова виникнення горіння — наявність горючих речовин. Усі речовини за ознакою горючості поділяють на горючі, важкогорючі і негорючі.
Речовини за ознакою горючості
Горючі — ті, що загоряються від джерела запалювання і продовжують горіти, коли це джерело зникає. Найнебезпечнішими серед них є легкозаймисті рідини й гази. Вони можуть спалахнути чи вибухнути від найменшої іскри. Це, наприклад, бензин або природний газ.
Важкогорючі — ті, що загоряються, тліють чи обвуглюються під дією вогню, проте без джерела запалювання їхнє горіння припиняється. Це, наприклад, деякі пластмаси, гума. Оздоблювальні матеріали, як-от лінолеум, пластикові стелі й панелі, зовні дуже привабливі, однак під час пожежі вони небезпечні, тому що виділяють отруйні гази.
Негорючі — ті, що не горять за будь-яких умов. До них належать вода, пісок, каміння, цегла. Їх застосовують для гасіння пожеж.
Третя умова горіння — наявність кисню. Кисень — газ, що міститься в повітрі.
Розглянемо два основних джерела запалювання та основні заходи пожежної безпеки.
Необережна поведінка з вогнем
Санкціонувати застосування відкритого вогню можна, якщо це передбачено технологією. У закладі є система опалення, є своя котельня. Технологічні прилади котельні спроєктовані так, що середовище, де відбувається процес горіння, ізольоване від горючих матеріалів.
Другий варіант, коли є якась виробнича або побутова необхідність. Скажімо, зникло світло і ви використовуєте свічки. Зважайте, щоб відстань від відкритого полум’я свічки до найближчих горючих матеріалів за вертикаллю має бути не менше, ніж один метр. Свічки потрібно встановлювати на стійкі підсвічники та в жодному разі не залишати без нагляду.
Як правильно загасити свічку? Не задмухуйте її, бо іскорка може відлетіти, впасти і тліти, а відтак виникне вогонь. Розкрию маленький секрет: візьміть ложку й прикрийте полум’я свічки — вона й загасне.
Тепловий прояв електричного струму
Значна кількість пожеж виникає внаслідок несправностей і порушень правил експлуатації електротехнічних, електронагрівальних приладів, пристроїв та устаткування. Здебільшого такі пожежі виникають як результат коротких замикань в електричних ланцюгах; перегріву та займання речовин і матеріалів, розташованих у безпосередній близькості від нагрітого електроустаткування; струмових перевантажень проводів та електричних машин; великих перехідних опорів тощо.
Провадьте постійний моніторинг стану електричного обладнання електричних мереж у закладі освіти. Якщо помітили якісь механічні ушкодження або зміну кольору шнура подовжувача, чуєте потріскування в середині обладнання, бачите іскріння, відчуваєте специфічний запах нагрітої ізоляції, негайно відʼєднайте електричний прилад або ділянку від електромережі. Після цього викличте електрика: він або відремонтує, або замінить електроприлад, ділянку, бо подальша експлуатація в такому стані може призвести до пожежі.
Будь-які електроприлади мають інструкції щодо безпечної експлуатації. Дотримуйтеся їх.
Намагайтеся не перевантажувати електромережу. Не нехтуйте правилами електробезпеки. Не залишайте без догляду увімкнені в мережу електроприлади. Залишаючи приміщення за сигналом повітряної тривоги, вимкніть усе електрообладнання, крім освітлення у захисній споруді, зупиніть роботу системи опалення (котельні) тощо.
Якщо виникла пожежа, викличте пожежну службу та організуйте евакуацію учасників освітнього процесу з приміщень закладу.